Livet i kassa
Som en kassadame møter man mye rart. Her er en liste over de mest irriterende erfaringene, alle tatt fra virkelige hendelser. Nå skal det nevnes at de aller fleste kundene er snille mennesker, mens det bare er noen få som har misforstått alt.
Penger på rullebåndet
Noen kunder insisterer på å legge småmynter på rullebåndet. Hvorfor det? Enten vil kassadama bruke 2 minutter på å samle opp mynter fra båndet (de er vanskelig å plukke opp) eller kunden kommer borti en sensor og båndet kjører alle myntene rett ned i maskineriet. Resultatet da er selvfølgelig en sint kunde som synes at kassadama er håpløs.
Kunden bruker lang tid på å betale
I det en kunde har brukt mer enn 10 sekunder på å få opp pengene har han begynt å irritere kassadama. Hvorfor er det sånn at kunden først begynner å ta opp lommeboka etter at han har fått vite total pris?
Kurva på rullebåndet
Hvor lat kan man egentlig være? Er det for mye å forlange at kunden selv tar ut varene fra sin egen kurv. Samtidig vil det bare ta lengre tid når kassadama selv må reise seg og ta varer ut av kurva.
Mange eksemplarer av samme vare på rullebåndet
Skal du ha 58 flasker cola enkeltvis, så legger du en flaske på båndet og opplyser om at du har 57 i vogna (evt at du har 58 totalt). 58 flasker på båndet tar ufattelig lang tid.
Mangel på ren folkeskikk
Når en person sier ”Hei!” svarer man med ”Hei!”, dette gjelder faktisk også i butikker. Selv om kassadama er en mye dårligere person enn deg og ikke har fått så mye ut av livet som du har så er det lov å være høflig. Uttrykket ”Hei!” skal aldri besvares med: et sint blikk, ”Ok”, et sukk, ”Få pose”, ”Skal ha ut 500” eller ”Skal ha røyk”.
Folk som henter røyken selv
Det er en grunn til at røykstativet som regel er plassert på kassadamas side av kassa. Det er ikke hjelpsomt at kunden strekker seg over halve verdenssamfunnet for å hente røykpakken sin, si hvilken pakke du skal ha og la kassadama hente den. Det er frustrerende å få en albue i trynet i det kunden strekker seg etter sine dyrebare Marlboro Lights.
Folk som sier at de skal ta ut penger for sent
I det du trekker kortet trykker kassadama på Bank-knappen, da er løpet kjørt. Skal du plutselig ombestemme deg og ha ut penger da vil det ta lengre tid, til alles frustrasjon. Ber du om å ta ut penger etter du har tastet koden bør du kastreres.
Folk som betaler ”overlegent”
Og med overlegent mener man folk som holder pengene tett inntil kroppen slik at kassadama, på en ydmyk måte, må strekke seg etter pengene og være svært takknemlig.
Folk som forteller legitimasjonsvitsen
I det kassadama skanner inn øl eller røyk står det ”Vennligst vis legitimasjon” på kassa der prisen vanligvis står. Det betyr ikke at hun ber deg om å vise legitimasjon hvis du er 40. Og vitsen ”Hehe, jeg trenger da vel ikke å vise legitimasjon” har faktisk blitt fortalt før.
Folk som trenger betenkningstid på om de skal ha kvitteringen
I det kassadama spør om du vil ha kvitteringen har du et halvt sekund på å svare før frustrasjon oppstår. ”Nja.. eh.. tja.. trenger jeg den da?.. neida.. trenger kanskje ikke det..” hører ikke hjem noen steder – dette er ikke Trivial Pursuit. Si ”Ja!” eller ”Nei!” og legg gjerne på en ”Takk!” til slutt. Er du i tvil så si ja, så enkelt er det.
Folk som ombestemmer seg om de skal ha kvitteringen
I det kunden sier at han ikke skal ha kvitteringen kastes den. Det hjelper ikke da å komme tilbake 5 minutter senere og si at du skal ha den likevel. Og i det kassadama sier at den har blitt kasta hjelper det heller ikke å si at du har krav på den. Det kravet sa du nei til i det du sa ”Nei!” (se ovenfor) til den tidligere.
Folk som ikke forstår reglene for legemidler i butikk
Noen butikker selger for eksempel hodepinetabletter. Kassadama er har pr lov ikke lov til å selge mer enn en pakke til hver person i løpet av 24 timer. Da nytter det ikke å gi hva-i-helvete-skjer-i-samfunnet-blikket når du ikke får kjøpe 2 eller 3. Og nei, det nytter heller ikke å gå ut av butikken og inn igjen. Og nei, kassadama har ikke kontroll over om du kjøper hodepinetabletter andre steder – så sånn sett kan du faktisk lure systemet!
Mobiltelefon
Personer som har noen form for respekt for den letteste form for folkeskikk bør skjønne at man ikke snakker i mobiltelefonen i det man skal betale. Med mindre du ringer etter ambulanse er ingenting så viktig at du ikke kan legge mobiltelefonen i fra deg i 1 minutt. Spesielt frustrerende er det hvis du snakker i mobilen med den ene hånda og prøver å ta penger ut av lommeboka med den andre hånda, noe som viser seg å være veldig vanskelig.
Det var alt for denne gang. Det kommer nok mer...
1 Comments:
At 02:37, Anonym said…
Nå hender det jo faktisk at det er omvendt med mye av dette også da..
Her er min kassadame-whine:
1. Kassadamer som snakker/sladrer med kundene. Det finnes kassadamer som simpelthen ikke klarer å si "ha det bra" til kjente kunder. De skal selvfølgelig sladre om alt! Og jeg som bare skal ha en stakkars flaske Cola.. Hold kjeft!!
2. Kassadamer som ikke sier "hei". Da blir som regel dialogen slik:
"Hei!"
"10,50,-"
"Jaha? Vær så god..."
"Kvittering?"
"Neh.. Kast den du.. Og god helg!"
"..."
3. Kassadamer som slår inn feil pris/vare. Jeg har da vel ikke tenkt å betale 30 kroner for Cola-flaska mi..
4. Kassadamer som gir tilbake for lite.
"Så får du igjen 24 kroner."
"1,2,3.... Her er det bare 9 kroner.."
"Hmm.. Nei, du fikk 24."
"Nei, det gjorde jeg ikke! Jeg fikk 9 kroner!"
"Er du sikker på at du ikke har lagt det i lommeboka?"
"Jeg står jo her og holder i pengene jeg fikk fra deg nå, og her mangler det penger!"
"Nei. Ha det bra, og velkommen tilbake."
"Nei.. Hit kommer jeg ikke mer.."
Legg inn en kommentar
<< Home